Ketahui Bilangan Pengunjung Online Dalam Blog

kata gerak3

"aku berubah bukan atas tiket aku sukakan si dia,tapi aku berubah atas dasar untuk mendapatkan redhaNya

Monday, October 31, 2011

(¯`*•.¸ Dosa Yang Tak Disedari¸.•'´ ¯) ♥


alhamdulillah bersyukur pada Allah, kerana dngn rahmatMu banyak peringatan-peringatan yang Kau beri untuk kami membaiki diri. kami rasa ini 1 hadiah yang besar dari Engkau berkat bulan haji iaitu BULAN ZULHIJJAH ini. selawat dan salam kepada junjungan besar Nabi Muhammad SAW, kerana Engkaulah ya Rasulullah kami dapat meneruskan perjuangan ini.

adakah kita sedar bahawa perkara yang kita lakukan hari2 akan membuat 1 dosa pd dr kita jika kita tersilap membuat? msti shbt pelek kan apa yg ana ckp ny...pada 30.10.11..ana ada mndgr 1 ceramah dr USTAZ YUSUF EMBONG. beliau dr kuantan phg. tajuk ceramah beliau pd mlm itu ialah DOSA YANG TIDAK DI SEDARI...ini fb dy..blh lah shbt2 add..http://www.facebook.com/profile.php?id=100000713498550

ana terpegun dgn cara dan isi2 yang di sampaikan olh beliau..pd blog kali ini ana akn kongsi bersama shbt2 ape yg ana nk ceritakan. crmh beliau mlm 2 xde lah lame sgt tp isi yg disampaikan MASYAALLAH..penuh bermakna dan membuat peringatan pd kita semua...

ape yg kita tahu org yg plg rugi pd perbuatnya ialah org yg selalu mengsia2kan hidup dy kt dunia ny. kita sbgai pewaris perjuangan Rasulullah haruslah sedar bhwa dunia kini tdk selamat lg..so tambahlah amalan kita sehari2..

ustz yusuf, beliau bg 3 conton je dosa yg kita x sedari..antaranya ialah..:

1. semasa wuduk
2. solat jumaat bagi kaum lelaki
3. undang2 islam

apa pndpt shbt tntg 3 perkara 2??

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذَا قُمْتُمْ إِلَى الصَّلَاةِ فَاغْسِلُوا وُجُوهَكُمْ وَأَيْدِيَكُمْ إِلَى الْمَرَافِقِ وَامْسَحُوا بِرُءُوسِكُمْ وَأَرْجُلَكُمْ إِلَى الْكَعْبَيْنِ وَإِنْ كُنْتُمْ جُنُبًا فَاطَّهَّرُوا وَإِنْ كُنْتُمْ مَرْضَى أَوْ عَلَى سَفَرٍ أَوْ جَاءَ أَحَدٌ مِنْكُمْ مِنَ الْغَائِطِ أَوْ لَامَسْتُمُ النِّسَاءَ فَلَمْ تَجِدُوا مَاءً فَتَيَمَّمُوا صَعِيدًا طَيِّبًا فَامْسَحُوا بِوُجُوهِكُمْ وَأَيْدِيكُمْ مِنْهُ مَا يُرِيدُ اللَّهُ لِيَجْعَلَ عَلَيْكُمْ مِنْ حَرَجٍ وَلَكِنْ يُرِيدُ لِيُطَهِّرَكُمْ وَلِيُتِمَّ نِعْمَتَهُ عَلَيْكُمْ لَعَلَّكُمْ

"Wahai orang-orang yang beriman, apabila kamu hendak mengerjakan sembahyang (padahal kamu berhadas kecil), maka (berwuduklah) iaitu basuhlah muka kamu, dan kedua belah tangan kamu meliputi siku dan sapulah sebahagian dari kepala kamu dan basuhlah kedua belah kaki kamu meliputi buku lali dan jika kamu berjunub (berhadas besar) maka bersucilah dengan mandi wajib dan jika kamu sakit (tidak boleh kena air) atau dalam pelayaran atau salah seorang dari kamu datang dari tempat buang air atau kamu sentuh perempuan, sedang kamu tidak mendapat air (untuk berwuduk dan mandi), maka hendaklah kamu bertayamum dengan tanah (debu) yang bersih, iaitu: Sapulah muka kamu dan kedua belah tangan kamu dengan tanah debu itu. Allah tidak mahu menjadikan kamu menanggung sesuatu kesusahan (kepayahan), tetapi Dia berkehendak membersihkan (mensucikan) kamu dan hendak menyempurnakan nikmatNya kepada kamu, supaya kamu bersyukur." - Al-Maidah:6 .

dalam surah AL-maidah, Allah menyuruh "sapulah sebahagian dari kepala kamu" tp kenapa ada yg basuh rambut? basuh rambut belakang?kiranya wuduk kita x btl dan solat pon x sah..jadi renung2kan lah siapa yg pnh buat kesilapan sekecil ini..^__^


solat jumaat??dlm firman Allah swt yg bermaksud:

Yang Bermaksud, Wahai orang-orang yang beriman! Apabila dikumandangkan seruan mengerjakan Solat Jumaat, maka bersegeralah kamu pergi (ke masjid) untuk mengingati Allah S.W.T dan tinggalkanlah jual beli (pada saat itu) ; yang demikian adalah lebih baik bagi kamu , jika kamu mengetahui (hakikat yang sebenarnya). Kemudian setelah selesai sembahyang, maka bertebaranlah kamu di muka bumi (untuk menjalankan urusan masing-masing) dan carilah dari limpah kurnia Allah S.W.T, serta ingatlah akan Allah S.W.T banyak-banyak (dalam segala keadaan) supaya kamu berjaya ( di dunia dan di akhirat).

Ayat tadi jelas menunjukkan larangan Allah S.W.T terhadap Umat Islam yang melakukan urusan jual beli ketika mana azan Jumaat telah dikumandangkan. Larangan ini ditujukan kepada mereka yang ditaklifkan kefarduan Solat Jumaat sama ada peniaga lelaki dan pembeli lelaki yang kedua-duanya memenuhi syarat-syarat wajib Jumaat seperti sihat, baligh, berakal dan tidak bermusafir. Larangan ny membawa maksud HARAM urusan jual beli dijalankan ketika azan Jumaat telah dilaungkan. Imam Ibn Kathir al-Syafie menyebut:


Ertinya : Para ulama bersepakat berkenaan pengharaman jualbeli selepas azan yang kedua.

( Tafsir Ibn Kathir, 4/367)

tapi ape yg kita lihat sekarang di Malaysia?ada ke mcm di larang oleh Allah??Kesimpulannya, kita sebagai Umat Islam sama ada penjual, pembeli dan para jemaah lelaki hendaklah berlapang dada dan mengambil berat isu yang telah menjadi wabak yang perlu ditangani kerana ia melibatkan hukum haram dan tidak sahnya solat Jumaat seseorang. ^__^

ana ada beberapa pendekatan dicadangkan..jadi kaum adam fikirkan lah...^_^ :


Pertama: Aktiviti jual beli hendaklah ditagguhkan sementara waktu ketika mana azan kedua berkumandang.


Kedua: Perniagaan boleh diteruskan dengan syarat urus niaga tersebut dijalankan antara penjual wanita dan pembeli wanita sahaja.


Ketiga: Para jemaah lelaki disarankan agar menangguhkan urusniaga di samping mengambil peluang masuk awal ke dalam masjid mendengar khutbah .


dan last sekali ia sgt pntg iaitu UNDNG2 ISLAM...knape ana besarkan??dan merahkan??
kita lihat undang2 islam di Malaysia mcm mne?? ada kah kita ikut ape yg telah diperintah olh Allah sebagai mana dlam surah An-nisa ayat 58 yang bermaksud :
58. Sesungguhnya Allah menyuruh kamu menyampaikan amanat kepada yang berhak menerimanya, dan (menyuruh kamu) apabila menetapkan hukum di antara manusia supaya kamu menetapkan dengan adil. Sesungguhnya Allah memberi pengajaran yang sebaik-baiknya kepadamu. Sesungguhnya Allah adalah Maha mendengar lagi Maha Melihat.
undang2 islam mcm mne?adkah adil?kita tahulah memilih PEMIMPIN yg membawa ke arah keberanan ke jalan2 yg benar..harap mksd ana smpai..hukum2 Allah lg berat dr hukum manusia..adakah kita xtakut pd azab neraka kelak?MASYAALLAH ..takut ana pd azabnye....so berhati2 bila pimpin negara..smga kita menjadi pemimpin yang amanah,adil tuk agama islam dan negara kita..kita bakal GENARASI untuk menegakkan amanah RASULULLAH...shbt2 ada x dgr 1 ucapan dari Sultan brunei, Sultan Hassanal Bolkiah mahu melaksanakan segera undang2 syariah bersama undg2 sivil..ana ada video beliau berucapa..blh lihat dy fb ana http://www.facebook.com/hasnurhaniim27...


syukran dan WALLAHUALAM..




3 comments:

  1. saya letak link blog ye :D salam ukhuwah :)

    ReplyDelete
  2. Kenali kamus Rofiqi, kamus Arab-Melayu-Inggeris-Jawi berwarna yang diterbitkan 100% dari buku teks TERKINI. Boleh buat BBB/BBM dan rujukan tambahan! Kunjungi blog saya untuk maklumat lanjut!

    http://duniaitusfera.blogspot.com/2012/06/dapatkan-set-kamus-rofiqi-anda-sekarang.html

    ReplyDelete
  3. terima kasih kerana saling mengingati.. :)

    ReplyDelete